Här är vi som bäst

1 november 2019Debatt

Därför ska vi bygga en linbana!

En linbana tar inte upp någon yta av gaturummet och kan enkelt passera vatten och större leder som idag är stora, hindrande barriärer. Det ger oss dessutom ljusare, tryggare och luftigare kollektiva transporter! säger Johan Norén, uppdragsledande arkitekt och huvudägare på Kanozi Arkitekter.

Runt om i världen byggs det idag allt fler linbanor som ett sätt att ta sig fram kollektivt, t.ex i Toulouse i Frankrike, flera ställen i Indien och även mellan Kina och Sibirien. Det är utan tvekan ett fullt naturligt steg att ta sig fram kollektivt i framtiden. För snart tio år sedan, föddes idén om en linbana över älven i Göteborgs Stad. Till vår glädje har vi fått möjlighet att förvalta det ursprungliga förslaget som UN studio och Kjellgren Kaminsky tog fram i fjol. Med vårt nya förslag har vi tagit hänsyn till de krav som Trafikkontoret begärt. Utmaningen har därmed varit att förenkla stationer och torn samtidigt som kvalitéerna från tidigare arbete med linbanan bibehållits och utvecklats. Vi har haft ett nära samarbete med konstruktörer, linbane-leverantör och tagit hänsyn till aktuella kalkyler. Vårt Kanozi-teamet har utgått från kärnan i de krav och kvalitéer som projektet ska uppfylla och arbetat med många parallella förslag och utkast för att hitta rätt väg framåt.

Med linbaneförslaget minskar vi bilberoendet och skapar effektiva förbindelser över älven och binder ihop Göteborgs Stad över vattnet. Att implementera en linbana som en del av kollektivtrafiken i vår stad, blir det första nya tekniska delsystemet i svensk kollektivtrafik på nästan 100 år. Tiden är mogen för att vara nytänkande och innovativ.

– På sikt skulle jag gärna se en linbana som kopplar ihop Volvo, Volvo Lundby och Kungälv för att minska pendeltrafiken. Och sedan en sträcka som tar sig från Järntorget via Sahlgrenska/Chalmers, Pedagogen park och fram till Go-Co Innovation-city i Mölndal. På så sätt knyter vi ihop våra utbildningssäten och två viktigaste innovationshubbar, säger Johan Norén.

Fler nyheter

Alla nyheter